Colorado tur retur - sommeren 2013

mandag den 22. juli 2013

1 uge tilbage

Den seneste tid har været lidt for nervepirrende. Vores rejse har hængt i en meget meget tynd tråd og i skrivende stund ved jeg stadig ikke helt, om den bliver til noget, men jeg håber.

Der skete jo det, at jeg "lidt uvidende" besøgte min læge for 10 dage siden, fordi jeg nogle nætter vågnede med uro omkring hjertet. Jeg tænkte, at jeg ville høre min læge om, hvad hun mente om det. Hun mente heldigvis, at det blot var nogle ekstrasystoler, som alle har on/off, og at der ikke var nogen grund til bekymring. Jeg fik taget et EKG, hvilket var normalt. Jeg sagde ja, da hun foreslog, at jeg evt. kunne blive henvist til en kardiolog, hvor jeg kunne få lavet en ultralydsundersøgelse af hjertet.

Fælden i alt det her er så, at man, hvis man tager til læge inden for 2 mdr. før en ferierejse, skal meddele dette til "hjemtransport-selskabet" - i mit tilfælde SOS International. De vil så forsyne en med en "forhåndgodkendelse" - dvs. godkende, at de dækker hjemtransport og hospitalsudgifter, hvis man bliver syg. (Inden for Europa gælder det gule sygesikringsbevis mht. hospitalsudgifter - men det dækker ikke hjemtransport). Det søgte jeg så om, meget naivt - og jeg fik besked fra SOS om, at jeg fik godkendelse med "forbehold for hjertesygdom" - dvs. hvis jeg rejste til USA, så var det for egen regning og risiko, da min situation manglede udredning fra en kardiolog.

Jeg måtte så, efter at have sundet mig lidt, kontakte Mølholm Privatforsikring (hvor jeg har en behandlingsgaranti-forsikring). Jeg bad dem hjælpe mig med at finde en kardiolog hurtigt, så vi stadig kunne nå rejsen - hvis altså mit hjerte var ok. Det lykkedes at finde én trods ferieperiode, men i Charlottenlund! Længslen efter USA og ferien var/er dog så stærk, at jeg drog af sted til Charlottenlund og er nu ultralydsscannet, arbejdsEKG-testet m.m. Jeg er fit for fight - alt er normalt (arhh det er måske så meget sagt, men så vedr. hjertet da).

Nu er papirerne sendt til SOS, så jeg krydser fingre for, at jeg får en ny godkendelse UDEN forbehold. Men jeg har da lært, at det i den grad er noget, som man skal være meget opmærksom på.

Hvis nogen har lyst til at læse om forhåndsgodkendelser m.m. - er der link til det
her
Og om dækning af det gule sygesikringskort - her

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar